vrijdag 26 augustus 2011

Mijn opleiding #1


Vandaag wil ik jullie wat meer over mijzelf vertellen. Het is natuurlijk niet leuk om over school te praten, maar mijn school heeft ook deels te maken met mijn blog. En mijn blog heeft weer te maken met mijn hobby's en passies, dus het komt allemaal weer een beetje bij elkaar. Het is niet zo dat ik 5 dagen per week in de schoolbanken zit, daarin tegen deel. Ook mede omdat de meeste mensen alweer naar school moeten deze week, leek het me leuk om het over school te hebben. Want wie doet nou wat op school? Als je op het mbo zit, is het een heel stuk anders dan het vmbo. Wil je weten waarom?Op het mbo ga je gericht leren op een ding dat je leuk vind. Je kiest bijvoorbeeld tussen communicatie, of horeca, kapster, visagie, of juist iets met computers. Het is iets wat jij juist leuk lijkt. Rond je 15/16/17e moet je toch een keuze gaan maken wat voor opleiding je wil doen, dus eigenlijk ook wat je later wil worden, je toekomst etc. Eigenlijk vind ik dit zelf persoonlijk best wel vroeg.

1231136-9-1314286359673_large
Sommige mensen zijn mensen van het leren, van de theorie. Ik daarin tegen: totaal niet. Ik heb op het vmbo op een groene school gezeten, waar je ook praktijk had, en dat bevoel me goed! Ik leer veel meer van het praktijk, het doen zelf, dan het leren uit boeken.
Nu is de vraag: Wat voor opleiding doe je nouhouuu? Ik doe de kappersopleiding. Ja je hoort en ziet en leest het goed, de kappersopleiding. Ik heb net mijn eerste jaar afgerond en zit nu in de '2e'. IK heb het eerste jaar met bijna allemaal voldoendes afgesloten, en daar ben ik super blij mee.

Tumblr_lqbsasdgps1qi9tw4o1_500_large
Het was niet zo dat ik school haatte, ik haatte het gewoon om alles uit boeken te leren. Het eerste jaar heb ik dat wel gedaan. Ik deed de BOL opleiding, beroeps opleidende leerweg, geloof ik. Ik liep 1 dag stage in de week, en de rest van de dagen ging ik naar school. Op het begin beviel het me wel, totdat ik ontslagen werd door mijn stageplek. Ze waren altijd al niet echt aardig tegen me, en wou er zelf ook graag weg.
Tumblr_lpffq2okuy1qfhtnu_large
Oke, dus ik moest een nieuwe stage plek zoeken. Na een hele tijd treuzelen (natuurlijk die dag dat ik normaal stage moest lopen was dus nu een vrije dag, haha!) heb ik er een gevonden. Ik werd/word steeds meer gevraagd om meer te komen werken, dus na veel overleg heb ik besloten om het 2e jaar bbl te gaan doen. BBL houdt in: beroeps begeleidende leerweg. Dat houdt in dat ik 1 dag in de week naar school ga, en minimaal 20 uur ga werken in een kapsalon. 20 uur houdt in ongeveer 3 dagen.

3243463563_5af8feed43_large
In een kapsalon werken is best zwaar werk. Ten eerste moet je heel sociaal zijn. Ik ben/was best verlegen, maar merk nu wel sinds ik in deze kapsalon werk, dat dat erg afgenomen is. Ik ben opener naar mensen en praat meer. Ook is het heel zwaar omdat je de hele dag staat, en je handen zijn de hele dag in de weer. Water, chemische dingen, verf, van alles en nog wat. En dan natuurlijk al die haren. Je kan last krijgen van je keel, rug, en nog veel meer. Maar toch ben ik het van plan om te gaan doen!
Ik ga nu dus bbl doen, en ga werken in mijn huidige kapsalon. Ik denk dat ik hierdoor veel meer leer hoe het echt in een salon gaat, ipv op school.

Wat doe jij voor opleiding en vind je het leuk?




0 lieve berichten:

Een reactie plaatsen

Wat lief van je dat je een reactie achterlaat! Dat vind ik echt leuk!